Een sectionale garagepoort onderhouden: hoe doe je dat?
10 september 2023
onderhoud
tips
Een sectionale garagepoort is dan wel handig, het vergt ook de nodige onderhoudswerkzaamheden. Zo kunnen de veren na verloop van tijd 'moe' worden en moeten sommige onderdelen ook tijdig gesmeerd worden. In sommige gevallen is een onderhoud noodzakelijk om de veiligheid te garanderen, in andere gevallen is het eerder een kwestie van het optimaliseren van de levensduur. Wij leggen graag uit wat je zoal zelf kan doen en wat je maar beter aan een ervaren technicus overlaat.
Wat kan je zelf doen?
Het reinigen van een sectionale garagepoort vergt weinig moeite en kan je perfect zelf doen. Belangrijk is het periodiek schoonmaken van de panelen. Als de panelen niet tijdig schoongemaakt worden kan vuil blijven inwerken in de lak en kan blijvende schade of zelfs roest ontstaan. Zeker in een kustomgeving waar zout en zand een grote invloed hebben is het aan te raden maandelijks de poort even af te spoelen met water. Met onze KrialClean maak je het oppervlak goed schoon zonder de lak aan te tasten. Vervolgens zorgt onze KrialReno ervoor dat een extra laagje achterblijft en de lak langdurig beschermd wordt. Is je poort heel vuil, spuit deze dan eerst af alvorens op het oppervlak te gaan wrijven. Gebruik een zachte spons om krassen te voorkomen. Ook het reinigen van de looprails en het poortvlak kan je zelf doen indien je de veiligheidsvoorschriften volgt. Belangrijk is ook het schoonmaken van de afdichtingsrubbers aan de binnenzijde. Het poortblad drukt hier immers op aan en als hier vuil ophangt kan dit gaan inschuren op de lak.
Wat betreft het smeren van de scharnieren, looprollen, lagers, looproljasjes, kabels en torsieveren hangt het af van jezelf. Als klusser met de nodige ervaring kan je sporadisch zelf de bewegende delen smeren. In het andere geval laat je dit beter doen door een ervaren technicus. Weet trouwens dat de meeste fabrikanten zich van hun aansprakelijkheid exonereren indien het onderhoud slecht werd uitgevoerd. Een extra reden om ook dit aan een specialist over te laten. Het is aan te raden minstens 1x per jaar een onderhoud te laten uitvoeren om te genieten van een lange levensduur van uw poort.
Wat betreft het smeren van de scharnieren, looprollen, lagers, looproljasjes, kabels en torsieveren hangt het af van jezelf. Als klusser met de nodige ervaring kan je sporadisch zelf de bewegende delen smeren. In het andere geval laat je dit beter doen door een ervaren technicus. Weet trouwens dat de meeste fabrikanten zich van hun aansprakelijkheid exonereren indien het onderhoud slecht werd uitgevoerd. Een extra reden om ook dit aan een specialist over te laten. Het is aan te raden minstens 1x per jaar een onderhoud te laten uitvoeren om te genieten van een lange levensduur van uw poort.
Controleer zelf sporadisch op onregelmatigheden. Bij het onregelmatig lopen van het deurblad verwittig je dan ook best meteen een technicus. Met inspecteren doe je hoe dan ook weinig mis zolang je niet zelf gaat vervangen of repareren. Bekijk extra zorgvuldig de stalen hefkabels op beschadigen of uitrafelen.
Wat doe je beter niet zelf?
De veerspanning zal na verloop van tijd afnemen. Hierdoor kan het gebeuren dat de poort manueel moeilijker te openen wordt. De poort moet bij manuele bediening halfweg blijven staan. Valt deze terug naar beneden, dan moeten de veren bijgesteld worden. Bovendien kan een slechte veerspanning ook nefaste gevolgen hebben voor de motor. Aangezien er een grote kracht rust op veren onder spanning zijn de risico's niet min. Een technicus heeft de noodzakelijke materialen om de as te blokkeren en kan ook spanijzers aanbrengen om de veiligheid te garanderen. Bovendien kan een verkeerde afstelling nefaste gevolgen hebben voor de levensduur van de motor of andere bewegende onderdelen. Kortom: het afstellen van de veerspanning laat je altijd over aan een bekwame technicus.
Ook herstellingswerken aan de sectionale poort laat je maar beter aan een expert over. Een veer vervangen? Dat is echt specialistenwerk en niet zonder risico's.
Het is verder belangrijk om de sectionale garagepoort ook regelmatig aan inspectie te onderwerpen. De technicus zal dan controleren of alle schroeven en moeren nog vastzitten (en ze eventueel vastzetten) en slijtende onderdelen vervangen. Ook de veren en staalkabels moeten na ongeveer 25.000 cycli door een technicus worden vervangen.
Wat doe je bij storingen?
Afhankelijk van de storing kan je zelf ingrijpen of een technicus raadplegen. Bij twijfel raden we steeds aan om een ervaren installateur te bellen.
Indien de poort niet opent of sluit kan je bijvoorbeeld zelf nakijken of de stekker wel aangesloten is, en of er spanning op de stekker zit door een ander toestel even aan te sluiten. Of er geen hindernissen aanwezig zijn of kan je zelf de looprails schoonmaken. Misschien is de afstandsbediening wel het probleem? Hebben de batterijen wel nog voldoende energie? Meestal wordt bij het kouder worden de batterijcapaciteit een stuk minder en zullen de batterijen dan vervangen moeten worden. Je kan zeker enkele evidente zaken controleren vooraleer je een installateur belt.
Indien de aandrijving loopt maar het deurblad niet beweegt, dan kan het zijn dat de motor ontkoppeld is door bediening van de noodontgrendeling. Het volstaat dan de poort terug te gaan inkoppelen. Als er storingen optreden met betrekking tot de aandrijving, is het aangeraden om meteen een installateur te contacteren.